LAUSCH NUR DER STILLE (GENIUS LOCI)

Fiction, 83 Minuten
Griesshammer Produktionen und Filmlee Films 2016
Genre: Supernatural / Grusel /Arthouse Produktionsjahr: 2015 / 2016
Regie und Musik: Pascal Griesshammer
Facebook, IMDb, Teaser, Musik

Franzi hat sich von ihrem Freund Stephan und Peter, ihrem heimlichen Liebhaber, in einen dilettantischen Bankraub verwickeln lassen. Als nur einer der beiden Männer zum Auto zurückkehrt, haut Franzi kurzentschlossen ab. Auf ihrer Flucht sucht sie Unterschlupf in einem scheinbar verlassenen Haus.

Doch während Franzi sich vor der Welt verborgen hält, beginnt das Gebäude, ein gespenstisches Eigenleben zu entwickeln. Die junge Frau weiss bald nicht mehr, ob sie sich noch versteckt oder schon in einem albtraumhaften Phantomreich gefangen ist. Und welche Rolle spielt der Makler, vor dem Franzi in den ungünstigsten Momenten immer tiefer ins Haus flüchten muss?
LAUSCH NUR DER STILLE ist ein sich langsam steigernder, atmosphärisch-surrealer, intimer Horrorfilm. Dabei spielt das halbverlassene Haus mit seinen facettenreichen Beiges und Brauns und seiner für die 70er und 80er Jahre typischen Schweizer Einrichtung eine tragende Rolle. Das charakterstiftende Sounddesign und die Textur der Bilder lassen den Zuschauer hypnotisch in diese Atmosphäre eintauchen.

Monkey Bread Tree Film Awards Winner http://themonkeybreadtree.com/end-2016/ 

  • Best Feature Film made for between $5,000-$10,000
  • Runner Up in "all Best Features"

Best Actress of the season

Winner: Genius Loci by Pascal Griesshammer

Festival Director says:

With its uncertain mood, Genius Loci sees its lead character, Franzi, delving deeper and deeper into the inner sanctum of her mind, and the rustic pastiche home she’s living in.

The interesting motif of this film, or perhaps its tone when viewed, is daydreaming. Cinema has a habit of ignoring this prime cognitive device, but it is what makes film interesting as a medium – viewers are given the ability to daydream whilst watching a film, attempting to relate to the character and the circumstance the film is set in. This film however utilises this, forcing the viewer to conceit to the inner psyche and silence of the personal moments a character might have whilst hiding out in the woods.

It isn’t brash with style, nor is it really aggressive with its agenda, however; if one is able to sit back and enjoy the motions which head towards the viewer in waves of unconscious thought, the experience of Genius Loci is refreshing, and a tad similar to the earlier works of Werner Herzog, such as Heart of Glass.

Winner: Marie Gesien in Genius Loci

Marie Gesien haunts her viewers as Franzi. Her performance is distilled, and clean. There are no moments of forcefulness, only calmness here.

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